0 Flares Filament.io 0 Flares ×

Ruim één op de vijf heeft geen idee waar hij op moet letten bij het controleren van de huid. De Stichting Melanoom komt met de cijfers en wijst mensen erop dat een regelmatige (zelf)check van de huid cruciaal is: 99 procent van de mensen die huidkanker krijgen, overleeft de ziekte doordat ze er vroeg bij zijn. Toch kijken drie op de tien Nederlanders nooit naar verdachte plekjes. Jongeren bekijken het minst vaak hun eigen huid: vier op de tien doen dat nooit. Dat terwijl melanoom in de top 3 staat van meest voorkomende vormen van kanker onder jongeren. Dat was voor Stichting Melanoom de aanleiding om aandacht te vragen voor melanoom.

In 2015 kregen bijna 6.000 mensen in Nederland de diagnose melanoom te horen. Dit aantal stijgt al jaren. Melanoom is de meest agressieve en dodelijke vorm van huidkanker, die ontstaat in de pigmentcellen van een moedervlek. Elk jaar overlijden ongeveer 800 mensen aan de gevolgen van een melanoom.
Met de campagne ‘How to check out a guy in 20 seconds’ wil de stichting mensen stimuleren om zichzelf beter en vaker te checken.

Jaarlijks wordt bij ongeveer 180 mensen de diagnose oogmelanoom gesteld. Oogmelanoom ontstaat in pigmentcellen in het oog.

Stichting Melanoom zet zich landelijk in voor patiënten met melanoom, oogmelanoom en hun naasten. Verder zijn wij actief in de preventie van melanoom.

Het is overigens wel jammer dat de reclame weinig inhoudelijk is, en niet aangeeft waar de consument op kan letten bij het waarnemen van melanomen tussen de moedervlekken.

Bron: Stichting Melanoom/ RTL nieuws/ De Telegraaf

Leave comment

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 Google+ 0 LinkedIn 0 Email -- Filament.io 0 Flares ×